Enligt skollagen ska varje skola/förskola ha skriftliga rutiner för hur klagomål och synpunkter tas emot och hanteras.
Har du klagomål på skolan/förskolan? Om vår verksamhet inte motsvarar dina förväntningar eller om du eller ditt barn är missnöjt med något, kan du kontakta oss. Det är viktigt för vårt fortsatta förbättringsarbete. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet.
Vid S:t Eriks katolska skola/förskola gäller följande rutiner:
1. Kontakta verksamheten
Har du klagomål på något i skolan/förskolan bör du i första hand vända dig till personalen. Kontakta exempelvis ansvarig lärare/förskollärare. Klagomålen framförs i första hand via Schoolsoft till den personal det gäller.
2. Kontakta rektor/förskolerektor
Tycker du att du inte får rätt hjälp eller gehör, kan du istället vända dig till
rektor via mejl mats@sterik.net
förskolerektor via mejl på elzbieta@sterik.net.
3. Kontakta huvudmannen
Om du vill kan du vända dig direkt till huvudmannen. Hit vänder du dig också om du inte är nöjd med hur ditt klagomål hanteras av personal, rektor eller förskolerektor. Om du vill ha en personlig återkoppling på ditt ärende behöver du lämna namn och kontaktuppgifter. Du har givetvis rätt att lämna klagomål anonymt.
Du kan lämna ditt klagomål digitalt via detta formulär (under konstruktion).
Har du inte möjlighet att registrera dina klagomål digitalt går det bra att skicka dem med post till följande adress: (under konstruktion).
Vad händer efter att du lämnat ett klagomål?
Vi kommer att kontakta dig gällande ditt klagomål inom X arbetsdagar. När dit klagomålsärende avslutas får du ett skriftligt svar. Om du valt att vara anonym, utreds och dokumenteras klagomålet, men ingen återkoppling kommer att ske.
Observera att alla inkomna klagomål blir allmänna handlingar som måste lämnas ut om någon begär dem. Som regel råder inte sekretess för anmälningar som kommer till en klagomålshanteringsfunktion. Bara i enskilda fall kan personuppgifter skyddas om personen har skyddade personuppgifter eller riskeras att förföljas (av särskild anledning).
Har du frågor om klagomålshanteringen?
Kontakta rektor/förskolerektor alternativt huvudmannen.
Kontaktuppgifter:
mats@sterik.net
elzbieta@sterik.net.
Är du inte nöjd med huvudmannens hantering av ditt ärende?
Om du inte är nöjd med huvudmannens hantering av ditt ärende kan du göra en anmälan till Skolinspektionen.
Kontaktuppgifter: skolinspektionen@skolinspektionen.se
Mer information:
– Interna rutiner vid klagomål mot förskolan (pdf) Under konstruktion.
– Information på andra språk (pdf) Under konstruktion.
Källa:
Stödmaterial framtaget av Friskolornas riksförbund och Sveriges Kommuner och Landsting, (2018)