Den nionde juni fick klass sex möjlighet att besöka tekniska museet. Det är ett stort museum med många olika utställningar som visar mycket av det vi tagit upp i tekniken och ännu mer. Vi åkte tunnelbana och buss till museiparken på norra Djurgården.
Vi fick använda borden vid museets uteservering till vår medhavda lunch och åt tillsammans innan studiebesöket började. Utanför museet finns en matematikträdgård där man kan upptäcka att matematik finns överallt – i naturen, konsten, musiken och tekniken. Den innehöll kluriga labyrinter, klätterställningar och paraboler som kunde förstärka ljudet av en viskning.
Väl inne började grupp 1 med en workshop om programmering. Museipedagogen visade oss hur man med hjälp av blockprogrammering kan styra en liten robot. Eleverna fick i uppgift att få roboten att köra fram till och lyfta en legobalk. Den skulle sedan lämnas av på ett annat ställe och slutligen köras tillbaka till sin parkeringsplats. Det krävdes noggrannhet och flera försök för att lyckas. Det fanns även en uppgift där roboten skulle kasta en boll i mål.
Sedan var det dags för grupp två att vara med på workshopen. Alla våra elever fick beröm av museipedagogen som hade förklarat allt på ett tydligt och inspirerande sätt.
När vi inte programmerade besökte vi några av de många utställningar som fanns, bland annat;
- Hyper Human
- MegaMind
- Play beyond Play
- Subject: Hello
- Gruvan
- Modelljärnvägen
- SKØTM – amatörradiostation
- LM Ericssons minnesrum
Grupp två gick först ner i “gruvan” som visade de en gång farliga arbetsplatserna och hur de förändrats till att numera likna vanliga kontorsmiljöer.
Det blev en mycket trevlig utflykt och även mentorsdag, med klassföreståndare Nga, då barnen var förberedda, uppmärksamma och intresserade.
Varmt tack till alla föräldrar som ordnat matsäck och hjälp till med transporter!
//Fröken Kerstin