På onsdagar har klass 6 halvklass i NO och den tiden använder vi oftast till att genomföra olika undersökningar och laborationer. Den senaste tiden har sexorna arbetat med fysikkapitlet kraft och rörelse. En onsdag i oktober var vi ute på skolgården för att alla skulle mäta sin medelhastighet på olika sträckor. Frågeställningarna var:
Hur hög är din medelhastighet?
Skiljer sig din medelhastighet mellan olika sträckor?
Uppgiften var att mäta upp tre olika sträckor på mellan 10 och 100 meter och sedan låta en kamrat ta tid på hur fort man gick, joggade eller sprang sträckan, för att sedan räkna ut sin egen medelhastighet och ta reda på om man höll samma medelhastighet oavsett sträcka. Syftet var dels att lära sig hur man mäter medelhastighet, dels att se att det inte är sträckan som påverkar medelhastigheten utan hur fort man bestämt sig för att röra sig.
En annan onsdag användes till att undersöka luftmotstånd med hjälp av egengjorda papperskoner. Eleverna skulle undersöka hur luftmotståndet påverkar papperskoner som har samma massa men olika form. Detta gjordes genom att släppa koner med fyra olika former från samma höjd och ta tid på hur snabbt de når golvet. Varje försök gjordes tre gånger och ett medelvärde räknades ut. Till sist skulle varje grupp komma fram till en slutsats gällande falltiderna. Vilken kon blev mest påverkad av luftmotståndet och varför? Alla grupper kom fram till samma resultat; den bredaste konen blev mest påverkad av luftmotståndet och hade därför längst falltid. Varför? Jo, luftmolekylerna hindrar det som faller och ju smalare något är, desto lättare tar det sig förbi de utspridda molekylerna.
Snart avslutar vi området kraft och rörelse med ett prov och därefter är det dags att jobba med elektricitet.
Fröken Ania