Måndagen den 4 april besökte klass 6 Nobelmuséet, för att lära sig mer om forskning och det naturvetenskapliga arbetssättet. Besöket började med en kort introduktion kring Alfred Nobel och Nobelpriset. Vi fick veta att Nobelpriset delas ut för upptäckter som gör skillnad i människans liv och att endast en grupp om max tre personer kan få priset, vilket gör att det numera inte är helt lätt att utse nobelpristagare då många vetenskapsmän jobbar i större grupper och det är ganska svårt att urskilja vem som är den som gjort just de största och viktigaste upptäckterna.
Nästa programpunkt var ett online-möte med en forskare. Vi träffade en kvinna som forskar i biokemi. Från början hade hon inte alls varit särskilt intresserad av biologi, men att intresset växte fram under universitetsstudierna. Hon berättade att hennes forskning går ut på hur man kan bota demenssjukdomen Alzheimer.
Den sista programpunkten blev den mest uppskattade: Klassens elever fick själva prova på det naturvetenskapliga arbetssättet genom att genomföra en laboration för att få svar på frågeställningen ”Hur får man en brustablett att lösa sig i vattnet på snabbaste sättet?” Iklädda vita rockar och skyddsglasögon fick varje grupp planera sina experiment på post-it lappar och sedan dokumentera på en whiteboardtavla. Alla satte snabbt igång att planera för de olika försöken, ett försök i taget skulle genomföras, tas tid på och dokumenteras. Till sin hjälp hade de mortlar för att kunna mala brustabletterna, vatten på flaska (för att alla skulle ha samma temperatur), en vattenkokare om man ville höja temperaturen och tidtagarur. Grupperna jobbade snabbt och effektivt och vi kunde avsluta med att jämföra de olika resultaten. Till sist fick klassen beröm för att de redan hade så bra koll på hur man genomför en vetenskaplig undersökning för att resultatet ska vara rättvisande!
//Fröken Ania