Fria ordets dag är en digital kostnadsfri lektion för sjätteklassare om yttrandefrihet, källkritik och sociala medier, ordnad av Sveriges Radio. Tisdagen den 15 mars var klass 6 med på detta. Som förberedelse hade alla först svarat på en enkät som handlade om vad man tror att man får säga offentligt i medier och om man någon gång hade blivit lurad av falska nyheter. Strax före sändningen fick varje elev en grön och en röd lapp. Dessa skulle användas för att kommunicera med programledarna, för att svara ja eller nej på deras frågor. Och så fick vi trycka ihop oss ganska mycket i klassrummet, för att alla skulle synas i bild.
Under den 40 minuter långa lektionen fick vi veta hur journalister arbetar och hur situationen för journalister ute i världen är. Utifrån en världskarta kunde vi förstå att det är långt ifrån alla länder som har samma yttrandefrihet som vi här i Sverige, i många länder finns den inte alls. Vi fick träffa en journalist som flyttat hit från Syrien, där han till och med suttit fängslad för en artikel han skrivit och till sist blev släppt från fängelset på villkor att han aldrig mer skulle jobba inom sitt yrke.
Klassen fick svara på många frågor genom att vifta med sina röda och gröna lappar. Vad får man säga? Får man säga öppet att man inte tycker att statsministern gör ett bra jobb? Får man säga att någon är en mördare?
Vi ställdes också inför några nyhetsrubriker. Vilka av dessa nyheter var sanna och vilka var falska? Programledarna gav eleverna några bra tips på hur man tänker källkritiskt och hur man kan lita på en källa.
Drygt 40 klasser deltog i denna lektion, som gick mycket fort och som alla tyckte var både lärorik och rolig.
//Fröken Ania