Dagen började med ett stort strömavbrott i hela stadsdelen. Precis när åk 6 skulle ha teknikdag! Allt var förberett, men hur använder man limpistoler utan el? Eller ser inspirerande videosnuttar på internet när nätet också ligger nere? Vi började dagen med att prata om just det, hur beroende vi är av att tekniken fungerar idag. Utan den blir vi ofta helt handfallna.
Tack och lov kom strömmen tillbaka ganska snart och klassen kunde börja arbeta, under tiden de väntade på att några klasskamrater som fastnat i trafiken skulle lyckas ta sig till skolan. Efter genomgång och instruktioner började grupperna med att skissa på sina idéer. Man kunde välja mellan flera olika uppdrag; bygg en bil som rör sig framåt, bygg en ”händelselåda” för småbarn, bygg en modell av något roligt till ett nöjesfält, eller konstruera ett elspel. Av någon anledning bestämde sig alla grupper för att konstruera en modell av något till ett nöjesfält. Alla arbetade intensivt, målmedvetet och noggrant. Det saknades varken idéer eller arbetsvilja. Flera grupper stötte på problem och fick inte sina konstruktioner att fungera som de skulle och efter flera enträgna försök att förändra och förbättra var några nära att ge upp.
Tiden gick och alla försök verkade fruktlösa. Men mot slutet av dagen hördes flera lyckliga hurrarop när grupp efter grupp lyckades hitta den rätta lösningen för att få modellen att röra sig som de ville. Ända in i det sista jobbades det med att slutföra konstruktioner, skriva dokumentationer och städa upp allt skräp som samlats under dagen. Grattis klass 6, till att ha gjort ett så bra arbete, trots alla svårigheter och brända fingrar!
Fröken Ania