Att läsa är något vi gillar på vår skola. Vi satsar på språkutveckling och uppmuntrar till läsning. Ju äldre eleverna blir desto svårare kan det ibland tyvärr bli att få dem att ”älska” romanen med stort R, den vi ska läsa tillsammans. Speciellt pojkar går det trögt för, inte alla, men många.
Det kan vara en utmaning att hitta rätt bok och risken finns att ribban sänks, kraven blir allt lägre. Det ska vara lättlästa böcker. Inte här inte. Klass 8 är duktiga läsare och vana vid att skriva läsloggar där de ska reflektera, motivera och backa upp med citat. Denna gång testar vi ett nytt grepp i samarbete med engelskan, dvs. jag samarbetar med mig själv, vilket är extra kul och utmanande. Bokcirkelns utmaningar. Vi läser tillsammans romanen Flugornas herre.
I svenska varvar vi gemensam högläsning med enskild läsning, dels för att träna förmågan att läsa okänd text högt men också för att känna läsgemenskap. Eleverna får även frågor att reflektera över enskilt och gemensamt i grupp.
I engelska arbetar vi med Desert Island där eleverna i smågrupper skapar öar med egna regler. Några lider sedan skeppsbrott och simmar i land på olika öar där de blir intervjuade men även ställer egna frågor. På fredag kommer det stora avgörandet. Vill de som lidit skeppsbrott gå i land på någon ö och är de överhuvudtaget välkomna? Dagens lektion var en glädje för mig som lärare; det pratades engelska för fulla muggar och jag vill med bilderna nedan dela med mig av vår upplevelse och gemenskap.
För er som inte läst Flugornas herre ännu kan jag avslöja att det handlar VI och DEM i en grupp skolpojkar som störtar med ett flygplan någonstans i Stilla havet och hamnar på en öde ö. Vilka moraliska dilemman ställs de inför då de upptäcker att det inte finns några vuxna på ön? Ja, det är det jag och klass 8 ska utröna.
av Kristina Klempt
Lärare i SV/SVA klass 8