Man har utvecklingssamtal för att man själv som elev ska se vart man ligger/ hur det går för en själv och för att också föräldrarna ska veta vart deras barn ligger. Samtalet handlar både om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling i förhållande till läroplan, kursplaner och kunskapskrav. Man har utvecklingssamtal minst en gång per termin.
Som elev kan man ha olika åsikter om utvecklingssamtal, vissa tycker det är bra för att man får veta vad man behöver bli bättre på, och vad man har utvecklats i. Andra elever kan tycka det är mer jobbigt och att man inte utvecklas, eller att man har saker som inte föräldrarna vet t.ex. att man kommer försent ofta, skolkar osv. som man är rädd ska komma fram på ett utvecklingssamtal.
Som förälder så vill man ju veta hur det går för ens barn i skolan, därför tror jag att man som förälder tycker bra om utvecklingssamtal. Man får veta vad som barnen behöver utveckla, vad som har förbättrats under terminen.
Som lärare vill man nog se eleven utvecklas, säga sina åsikter om elevens arbete både till elev och förälder så båda två vet vad som behöver utvecklas eller vad som har blivit bättre sedan förra utvecklingssamtalet, så man kan följa upp det förra utvecklingssamtalet.
Efter utvecklingssamtalet ska man som elev och förälder veta vad som behöver förbättras så att man ska kunna förbättra det, om en lärare bara säger “Det går bra för dig” eller “Det går inte bra för dig” så vet man inte vad som har utvecklats eller vad som man ska förbättra. Därför är det väldigt viktigt att efter utvecklingssamtalet veta det. Som elev kan det också vara ganska jobbigt att bara höra att det inte går bra, därför är det bra att också få höra beröm, det gör hela situationen bättre.
Utvecklingssamtal går till på så sätt, att man träffas som elev, förälder/föräldrar eller ens ansvarig och lärare/ mentor. Tillsammans pratar man hur det går för eleven i skolan , och i de olika ämnena . Som förälder eller elev får man också ta upp om det är något man vill prata om. Eleven ska också kunna uttrycka sig, och få ifrågasätta om man inte förstår eller inte alls håller med vad läraren.
Huvudpersonen under utvecklingssamtalet är eleven, och det är henne/honom som läraren bör ha en dialog med, föräldern ska vara med dels för att höra den här diskussionen och dels se till att elevens behov uppfylls av skolan, ta vara på elevens rättigheter och ställa de frågor eleven kanske inte tänkt på.
Ett bra tips är att tänka positivt inför utvecklingssamtalet, att se det som en möjlighet att utvecklas.
av Natalie Mekonnen, klass 8
för Skoltidningen