Sjuorna, däribland vi (Emilia och Lulia) har arbetat med ett projekt inom språk. Vi fick en stad i Spanien eller Frankrike, beroende på vilket modernt språk vi läste, som vi sedan skulle “åka till” och lära oss mer om. Leon och Tomas som inte läser något modernt språk fick fördjupa sig i engelskan och lära sig mer om Edinburgh.
På måndagen, när vi hade vår första språklektion, skulle vi leta upp lite grundläggande fakta om staden vi fick, till exempel invånarantal, läge och turistattraktioner). Det skulle vi sedan, med hjälp av ordböcker, översätta till spanska eller franska. På morgonringen tidigare under dagen hade vi “flugit” dit.
Nästa dag skulle vi hitta på en värdfamilj (namn och ålder på familjemedlemmarna) som vi skulle bo hos i vår stad. Vi skrev om vad vi gjorde på fritiden och vädret. Vi fick utöka vårt ordförråd i våra moderna språk. På köpet lärde vi om ländernas skolsystem, för att kunna beskriva familjemedlemmarna bättre.
Två måndagar på hemkunskapen med fröken Szilvia lagade vi några typiska maträtter från vårt land, bl.a spansk paella och fransk Quiche Lorraine. Under måndagen därpå fick franska eleverna dessutom presentera om sin stad och familj inför gruppen.
Tisdagen den 21 mars fick vi veta skulle vara slutet på språktemat… men ingen i klassen hade nog anat att vi skulle ha en speciell avslutning! Lärarna som varit delaktiga i detta projekt och eleverna samlades. Vi drack engelskt te och åt en engelsk fruktkaka som var bakad av Leon och och Tomas, ”våra skottar”. Medan vi åt spelade klassen Kahoot, vilket är ett sorts frågesportsspel på datorn eller mobilen. Eleverna minglade också, vi gick runt i klassen och letade efter personer som vi sedan skulle mingla med (prata med). Fröken Annika gav oss olika ämnen att prata om, till exempel vad som varit bäst och sämst med länderna vi “rest” till. Vi gjorde också en kort utvärdering av temat.
Till sist fick vi ställa våra figurer som förställde våra brittiska identiteter på datorskåpet, och då var det slut på riktigt.
av Emila och Lulia, klass 7
för Skoltidningen