Torsdagen 9 februari besökte åk 7 under förmiddagen synagogan i Stockholm. Detta innehöll mycket information som varken stod i böckerna eller som läraren kunde besvara – och eftersom guiden var jude själv fick man veta många detaljer om vardagslivet som berättades på samma engagerade sätt som när man berättar om sitt hemland.
Det var en kylig morgon i februari, efter högstadiets mässa som klass 7 (däribland jag) istället för att ha sina vanliga lektioner gick till tunnelbanan. Efter ett tiotal stationer var vi framme vid T-centralen, mitt i rusningen. Men så fort vi kom ut från perrongen blev det genast lättare att ta sig fram och vi var på plats några minuter innan tiden.
När det till slut var dags att gå in samlades vi innanför grindarna. Guiden visade de första symbolerna som fanns redan utanför, bland annat otroligt långa listor med namn på judar som hade någon anknytning till Sverige, och varenda av dessa tusentals människor hade dött i koncentrationsläger. Det såg så oskyldigt ut vid första anblicken, men visste man vad som hade hänt och om man visste att det stod namn på alla förintelseläger under listorna – då fick man kalla kårar.
Vår guide ledde oss sedan in i själva synagogan och förklarade att alla män och pojkar skulle bära en judisk huvudbonad; en kippa. När dessa hade delats ut fortsatte vi in i ett magnifikt rum med rader av bänkar, dekorationer och ett altare. Det är alltså här gudstjänsterna hålls. Vi fick sätta oss på bänkarna och lyssnade på vår kunniga guide som förklarade högtider och vardagsliv. Det fanns symbolik i minsta detalj, varenda bokstav hade en viktig betydelse.
Sedan fick vi komma upp till altaret och lärde oss mycket om Torarullarna, och även om hebreiskan. Hebreiskan är ett språk vars alfabet enbart består av konsonanter, så det gäller att kunna språket om man vill läsa på gudstjänsten, vilket vem som helst kan göra, bara man vet hur man ska sjunga och hur orden ska läsas.
Efter detta tog vårt studiebesök slut. Vi avslutade med att ge guiden en varm applåd innan vi återvände hem till skolan. Detta var enligt mig ett mycket lärorikt och intressant studiebesök som väckte många nya tankar.
av Nadia Owczynska, klass 7
för Skoltidningen