Torsdagen den trettonde oktober blev jag och några andra elever intervuade av två inspektörer från Skolinpektionen. De ville träffa oss för att höra vad vi elever hade för tankar kring skolan och dess personal. Inför denna händelse hade jag inte tänkt så mycket om just detta, det var knappt en liten tanke i mitt bakhuvud, fast strax innan jag skulle gå in i salen med fem andra elever, blev jag jättenervös.
Jag föredrar att vara för mig själv, men tycker ändå om att vara med folk, men då helst bara nära vänner, och att starta en konversation eller bara tanken av att prata med en främling ger mig lite stress.
När vi skulle gå in, så ställde jag mig dumt nog längst fram, jag försökte snabbt dra mig bakåt, dock kunde jag inte efter som att ena mannen stod redan med handen framme, redo att hälsa. Jag hälsade snabbt, gick in i rummet, och hälsade på den andra mannen.
Sedan började intervjun. Man märkte väldigt snabbt att båda männen var väl tränade för att prata med barn och ungdomar, då man hörde hur de höll en lugn och stadig röst genom hela samtalet.
Vi fick frågor som berörde skolan, om t.ex. hur arbetsmiljön var. När jag svarade på dessa frågor, valde jag försiktigt ut mina ord, så jag inte av misstag sa något dåligt om skolan, men påpekade ändå de sakerna som jag tyckte skulle kunna förbättras t.ex. arbetsmiljön, då det ofta är pratigt på vissa lektioner.
Inte långt in i samtalet märkte man vilka som var mest aktiva i att ge sin åsikt om allt, då jag var en av de. Jag märkte även hur jag pratade kanske för mycket vid vissa tillfällen, men det är väl bättre att säga för mycket än för lite?
När samtalet nästan var slut kändes det som om nästan alla mina åsikter hade framförts.
Efter att vi hade sagt hej då till de två männen som intervjuade oss, kunde vi alla pusta ut. Vi på väg tillbaka till klassrummen pratade vi snabbt om våra tankar om intervjun; de allra flesta var lättade.
Jag hade inte riktigt några förväntningar inför denna intervju men det kändes ändå som jag hade trott
av
Mauro Lindberg Oyarzo, klass 7
för Skoltidningen