Förra veckan gick vi, Madde och Mauro. till den nya fyran för att bl.a. ta reda på hur det känns att börja mellanstadiet, vilka de största skillnaderna från lågstadiet är, och vad de tycker om sin nya lärare, magister Jonas. Då Jonas är vår tidigare klasslärare har vi erfarenhet av hans utlärning och känner honom bra, förstår hans skämt och tycker om honom. Men tycker hans nya klass likadant? Det ville vi ta reda på med den här intervjun.
- Hur känns det att börja mellanstadiet? Är det mycket svårare än lågstadiet?
Det var många som räckte upp handen redan nu, ingen var rädd att uttrycka sina åsikter. Ingen tyckte att det kändes jobbigt att börja mellanstadiet, iallafall ingen av de som var villiga över att uttrycka sina åsikter. Alla som svarade på den här frågan svarade så enkelt som “Bra” men däremot var det många som ville berätta om vad de tyckte var svårare än i lågstadiet.
“Mycket svårare, allt förutom lunchen” var ett av svaren vi fick.
“Nu får man ta hur mycket mat man vill!” sa en kille i klassen.
Detta stämde dock inte, fick vi veta från magister Jonas då vi avundsjukt sa att “Så är det ju inte! Bara på högstadiet!”. Men det var bara som de trodde.
- Vilka var de största skillnaderna mellan låg- och mellanstadiet?
En av de stora skillnaderna var att de hade fått en magister istället för en fröken, delvis var det för att de var olika personer, delvis var det även för att de lär ut på olika sätt.
Det är strängare konsekvenser, om man gör något som man inte får göra, jämfört med lågstadiet, då allt var enklare. Men barnen får ändå mer frihet, då de får gå ner på ängen, stå upp i kinagungan och spela fotboll även när det regnar.
Till skillnad från lågstadiet får de nu sjunga Göteborgssången varje fredag innan de slutar.
av Madeleine Sandberg och Mauro Lindberg Oyarzo
för Skoltidningen