På NO-lektionen delade fröken Ania ut pappersmuggar, gem och snören och förklarade att vi ska experimentera med ljud genom att göra snabbtelefoner. Vi arbetade i par. Först gjorde vi ett hål i varje mugg och förde sedan in ena änden av det ca 3 meter långa snöret som sedan fästes med hjälp av gem. Sedan gick vi ut på ängen och testade våra telefoner. Vi höll snöret spänt för bäst effekt. Snabbt kom vi på att man kan hålla i gruppsamtal genom att luta flera telefonsnören mot varandra så att det bildas ett nät. Det var en mycket rolig och intressant lektion.
Marta, klass 6
Anledningen till att det fungerade var att ljudvågorna går genom det spända snöret, vidare genom gemet och sedan till muggen som sattes i svängning. Det gällde att inte hålla muggen för hört, för då dämpas svängningarna och därmed också ljudet.
Nadia, klass 6
Vi gick ut i korridoren, där fröken föreslagit att vi skulle försöka viska i kopparna. Vi gjorde som fröken sa och fascinerades av att vi kunde höra varandra prata bättre ju mer vi spände snöret mellan oss.
Madeleine, klass 6
Vi i klass 6 har under NO:n gjort snabbtelefoner. Till snabbtelefonen behöver man endast två pappersmuggar, två gem och en minst tre meter lång tråd.
Vi gick ut två och två på ängen och provade att kommunicera med varandra genom dessa snabbtelefoner. Vi experimenterade och provade oss fram. Till slut hade vi gjort en gruppchatt där alla satt i en ring med sina trådar i kontakt. VI kom också fram till att det gick lättare att prata med spända trådar och lösare grepp om muggen. När vi sedan kom in hade vi en intressant genomgång där vi först fick komma fram till en hypotes varför ljudet kom fram. De
Allt som allt var det en väldigt rolig och intressant lektion. Att göra det man lär sig lär en bättre enligt mig. Jag säger tack till fröken Ania och jag hoppas att vi gör mer experiment i framtiden.
Anna-Claire, klass 6
Nya Iphone 10 – Vi skapade den nya och oladdbara mobiltelefonen!
Petra, klass 6