De två senaste måndagarna har klass 9 haft i uppdrag att utföra redovisningar på utvalda platser i Stockholm t.ex. Slussen, Slakthusområdet och Hammarby Sjöstad. Redovisningarna skulle handla om stadsplanering och innehålla geografiska begrepp.
Redovisningarna var väldigt intressanta och lärorika. Vi fick bland annat veta att Hammarby Sjöstad förut var en industri som kallades Lugnet där det till största del tillverkades textiler. Förändringen som skett i Hammarby sjöstad var mycket drastisk, det gick från att vara ett ökänt industrikvarter till att bli ett fint och modernt bostadsområde med mycket plats för fritid till de yngre generationerna.
Vi fick också lära oss om Slussens historia och framtidsplaner vilket var väldigt intressant.Vår proffsiga guide berättade oerhört bra om Katarinahissen. Vi fick reda på att hissen vi känner till stått på sin plats vid Stadsgårdsleden sedan 1936 men det har även stått äldre hissar på samma plats enda sedan 1883. Projektet Nya Slussen har fått väldigt mycket kritik från folk som tycker att Slussens historia borde bevaras och att de nya bostäderna, Terminalerna och centrumen inte alls borde byggas. Åsikterna är väldigt delade om just bostäderna men de flesta är eniga om att Slussen behöver en ny båtsluss, som ska snabba upp båttrafiken avsevärt, vilket också ingår i projektet.
Dessa redovisningar har varit väldigt lyckade och man såg tydligt hur eleverna har utvecklats både kunskapsmässigt och språkmässigt. Jag hörde flera svåra ord och geografiska begrepp som jag först inte visste betydelsen av men våra guider var väldigt noga med att alla hängde med och förstod orden. Redovisningarna var som en avslutande del i kapitlet Stadsplanering som niorna studerat i geografin, andra uppgifter har också varit ”Stadsarkitekt för en dag” där eleverna själva får hitta på ett samhällsproblem i valfri stad eller välja ett riktigt problem och sedan göra upp en plan för att lösa det. Återigen fick lärarna in en stor mängd bra idéer om hur man skulle kunna förbättra den värld vi lever i, och efter att jag läst igenom några av mina klasskamraters uppsatser förstår man att många i klassen har ett intresse för detta och har stora kunskaper om hur folk i andra länder lever idag.
Några elever skrev om påhittade städer med icke fungerande infrastruktur och andra skrev om Slumområdena i Sydamerika med dåliga avloppsystem och ökande kriminalitet. Lösningarna till dessa problem var väldigt kreativa och de ger en god inblick i hur eleverna tänker och deras sätt att lösa problem och hur man anpassar problemlösningarna med ekonomin och andra faktorer.
Jag tror att tack vare dessa projekt så kommer några elever att fullfölja sina planer och genom att bli stadsarkitekter eller politiker, vilket är väldigt bra för Sverige och kanske till och med hela världens utveckling.
av Erik Andersson, klass 9